Gemeentebelangen Purmerend vindt de plannen voor het parkeren in de binnenstad een ramp voor bewoners en voor bezoekers. Bewoners kunnen hun auto steeds slechter kwijt en bezoekers betalen nog meer voor een parkeerplaats.

Naast de inhoudelijk slechte plannen, waar zometeen meer over, viel ook op dat partijen door het goedkeuren van deze plannen rechtstreeks indruisen tegen hun verkiezingsprogramma. Zo wil de Stadspartij ‘geen betaald parkeren bij wijkwinkelcentra’, maar keurt het voorstel om dit in te voeren toch goed. De Stadspartij wilde ook dat de parkeertarieven in parkeergarages omlaag zouden gaan, maar heeft daar niet bij gesteld dat dit wordt betaald door parkeertarieven op straat met 25% te verhogen. Het blijft verbazingwekkend dat partijen hun eigen verkiezingsprogramma’s na de verkiezingen volledig zijn vergeten.

“Bewoners kunnen hun auto steeds slechter kwijt en bezoekers betalen nog meer voor een parkeerplaats.”

Gemeentebelangen Purmerend

Het plan zelf is allereerst slecht voor bewoners van de binnenstad. Gemeentebelangen wil dat elke bewoner zijn of haar auto in de buurt van diens huis kan parkeren, juist omdat in de binnenstad vaak ouderen wonen. Het college wil daarentegen betaald parkeren toestaan op plekken waar nu alleen vergunninghouders mogen staan, wat ervoor zorgt dat mensen met een parkeervergunning nog minder goed hun auto kwijt kunnen. Daarnaast wil het college voor de bewoners van de Julianastraat en Emmakade ook geen vergunningszone, terwijl hier constant bezoekers aan de binnenstad betaald parkeren waardoor bewoners hun auto niet kwijt kunnen. Daarnaast mogen van het college nieuwe bewoners ook geen auto meer meenemen; zij krijgen geen parkeervergunning meer.

Het is ook slecht voor bezoekers van en ondernemers in de stad. De parkeertarieven op straat worden fors verhoogd: met 25%. Een van de reacties was al ‘lang leve het online shoppen’. Bovendien zorgt deze verhoging er alleen maar voor dat de lagere en middeninkomens de stad zullen mijden, terwijl de hogere inkomens het geen probleem vinden om wat extra te betalen voor parkeren. Gemeentebelangen wil bemoedigen dat mensen met het OV en de fiets naar de stad komen zover dit kan, maar wil hiervoor niet alleen lage en middeninkomens straffen.